Paleo?

Har börjat fundera över Paleo igen. Lite mer på riktigt denna gång. Har hittat flera sidor på nätet med massa bra information och recept. Ska jag klara en sån förändring lär jag ha klara recept och riktlinjer tills jag kommer in i det.
 
Paleo, eller stenålderskost som det också kallas innebär egentligen att man endast äter kött av olika slag, grönsaker, frukt, nötter mm. Så det du tar bort ur kosten är mejeriprodukter, spannmål, baljväxer och såklart socker. Du äter det människan åt innan jordbrukssamhället växte fram.
 
Jag är faktiskt riktigt trött på att ständigt hålla koll på vad jag stoppar i mig och att alltid behöva välja bort något för att nå mitt mål. Känns som att hela, okej halva mitt liv bestått av en jakt på att gå ner i vikt och bli nöjd med mig själv. Problemet verkar vara att min förbränning är under all kritik så jag får ju alltid kämpa så mycket mer än alla andra känns det som. Tro det eller ej har jag mått som bäst när jag kört VLCD-perioder. Men hur hållbart är det i längden. När jag körde viktväktarna gick det väl hyffsat men minste lilla snedsteg, läs festkväll så var 1-2 veckors arbete bortkastat. Då är det inte så roligt.
 
Överväger därför att äta Paleo, att äta mig mätt och att inte behöver fokusera så mycket på det jag stoppar i mig mer än balansen mellan det jag stoppar i mig rent näringsmässigt och från vilka kategorier maten kommer ifrån. Såklart lär det märkas om jag nån gång skulle "fuska" lite men jag vill bygga på något långsiktigt. Älskar ju både kött och grönsaker, nötter och sånt. Visst är pasta gott men resten kan jag vara utan. Visst blir ost jobbigt att ge upp men att unna sig lite nån gång när jag har kontroll på läget är en annan sak. Finns även nyttigare alternativ till snacks bara man tillåter sig själv att upptäcka det.
 
Har lånat några böcker från biblioteket i ämnet. Tänkte inte börja imorgon, har tänkt ge Viktväktarna en chans till under februari men funkar inte det så kanske jag från mars ska ge Paleo chansen. Att byta till Paleo lär knappast minska mina matkostnader iallafall men de behöver inte öka så mycket heller.