Leksand + kval = sant?

Är man inte leksing förstår man inte på riktigt vad ett kval innebär, fysiskt och psykiskt (möjligtvis om man hejar på SSK). Det är väldigt svårt att förklara hur en sport kan framkalla känslor som skräck, ångest, glädje, eufori och apati i intervaller som en berg och dalbana. Ibland får det en att fundera över varför man håller på och i nästa läge skulle man inte vilja göra något annat, resten av livet.

Efter en helt ångestfri säsong förra säsongen är det med största sannolikhet dags igen. Jag var aldrig orolig förra säsongen att vi skulle riskera att trilla ur Hockeyallsvenskan, när vi sedan tog oss hela vägen till direktkval mot Modo vad det en ren bonus. Hade nog inte ens blivit besviken om det skitit sig, okej lite kanske.

Jag vet inte om jag är mentalt förberedd på detta, vilket jag borde vara med tanke på att vi var totalsågade från start. Det är svårt att veta vart laget står, senaste tiden har vi blandat och gett. Någon match har vi varit helt lysande, spelet har flytit och jäklar vad vi har krigat för att nästa match se ut som att vi hellre suttit på Siljans konditori och druckit kaffe. Varför har vi spelat bra mot bra lag men haft svårt för de sämre? Okej, så enkelt är det inte, vi har spelat bra mot Örebro men inte fått några poäng, vi har spelat klappkasst mot Brynäs och inte förtjänat poäng men även spelat ut Frölunda och misslyckats med göra hål på Karlskronas försvar. Med andra ord, hur ska jag veta hur vi står oss mot ett lag från toppen av Allsvenskan?

Notera, det bättre laget är inte allt. Det visade vi mot Modo. Kändes dock som att vi förbrukade alla mål och tur i den matchserien. Denna säsong har vi både haft domare, situationsrum och felstudsande puckar emot oss. Samtidigt är vi ett allsvenskt lag i SHL då borde vi väl kunna slå allsvenska lag i HA?

Jag vill INTE möta Mora. Jag har inte sett många matcher, men tillräckligt många för att veta att de har grymt stabila lagdelar och special teams har funkat. Det har det inte gjort för oss. Inte bara rivaliteten oss emellan men fyfan vilken ångest att ens åka ut mot Mora. Nej det går inte ens att tänka.

Mora möter Karlskoga i en allsvensk final. Vem vinner, jag skulle sätta mina slantar på Mora men Karlskoga kan lika gärna grisa till sig en vinst. I vilket fall så har det från de två tidigare åren i detta kvalsystem visat sig att det lag som förlorar den allsvenska finalen inte orkar ladda om, det händer Västerås och det hände Tingsryd. Så om jag utgår ifrån att vem som än förlorar den allsvenska finalen slipper lag 13 i SHL möta.

Frågan är då vilket lag jag helst vill möta? Till att börja med måste vi hålla Rögle bakom oss. AIK verkar vara formstarka, vill inte möta dem även om det avståndsmässigt är nära Uppsala och jag jobbar i Stockholm. Almtuna? Kanske men nej, jag vill aldrig sätta min fot i plåtladan igen. Definitivt inte i ett kval om en SHL-plats. Om vi utgår ifrån att Västervik, Pantern eller Timrå har bäst chans att vinna slutspelsserien och playoff mot förloraren i allsvenska finalen. Personligen åker jag hellre till Sundsvall än ner till Malmö. Vart ligger ens Västervik (skämt åsido)? Men jag säger Timrå, de må ha ett ungt lag som kan göra mål men inte erfarenheter av kval, det har vi. Sen verkar de ha lite fart i spelet och det kan passa oss.

Det här är såklart rena spekulationen, och ett försök att lugna kvalnerverna. Hur detta än kommer att sluta kommer jag stå bakom grabbarna tills det är över, så ofta jag kan. I slutändan kommer det ändå avgöras i det mentala spelet. Vem orkar, vem vill, vem kliver fram. Men framförallt behövs lite flyt och lady luck på vår sida.

Vad vore en säsong utan kval? Nu kör vi!

Leksands IF