Hur arbetsgivare funkar

Det är ingen hemlis att jag är anställd på ett vikariat för en person som testar en annan tjänst inom företaget. Det vi väntat på den senaste tiden är beskedet hur det ska bli med den tjänsten. Eftersom vi omorganiserar HR ska beslut tas om den ska vara permanent. Det är inte rocket science egentligen. Ska inte den andra tjänsten vara kvar har min kollega två val, gå tillbaka till sin gamla tjänst eller byta jobb. Så länge inget är klart kan jag heller inte erbjudas fast.
 
Min chef har varit väldigt på om att få besked om detta då mitt vik var satt till sista december. De lovade då att besked skulle komma senast sista oktober så jag skulle veta. Eftersom min chef fortsatte ligga på om besked lyckades han få till en förlängning av mitt kontrakt med 6 månader så jag inte skulle behöva känna mig stressad över att det var så kort tid kvar. Då med löftet om att blir det en fast tjänst innan dess så rivs förlängningen. Vi förhandlade även in uppsägningstid så det var fair.
 
Igår fick jag upplysningen av min kollega att det blivit en förlängning även på den tjänsten. De har alltså valt att inte ta beslut nu utan skjuta det på framtiden. De kommer med största sannolikhet inte ta något beslut innan årsskiftet utan i vår... de har givit sig själva mer tid.
 
Mina känslor är lite blandade kring det här. Visst jag slipper känna stress att jag måste ha ett nytt jobb 1 januari utan jag har 6 månader till. Men samtidigt så kommer jag få vänta till i vår med besked om det blir fast eller inte. Det grusar en del planer för mig och det ligger fortfarande en osäkerhet och gror som jag inte gillar. Jag ogillar att inte ha koll, speciellt sånt jag inte kan påverka men som påverkar mig i högsta grad. Dessutom får jag ny chef 1/12. Behöver inte vara negativt men möjligheten finns ju att han inte vill ha mig kvar utan ta in någon annan. Nu tror jag inte att det ska vara något problem egentligen men det är fortfarande ett möjligt cenario.
 
En del av mig känner jaja får väl vänta 6 mån då men annan del känner fuck this, jag hittar ett annat jobb och drar (trotsig 5-åring I know). Samtidigt trivs jag ju så jäkla bra, jag vill vara kvar. Men tills de tar beskedet riskerar de att förlora två personer istället för en. Ja en del av mig känner besvikelse och känner sig utnyttjad. Men det är ju så arbetsgivare kan göra och vi har inget annat val än att fortsätta vänta på besked eller ta action. Jag väntar ju faktiskt på besked från en intervju jag var på för två veckor sedan så det är inte alls säkert att jag är kvar om två månader... Tror jag ska lufta mina känslor med min chef när han kommer in idag.
 
Så nu har jag luftat min frustration lite iallafall.