28:e februari

Bra fantasi på rubriken idag känner jag.
 
Humöret idag är ungefär lite bra som vädret (ps det är grått, mörkt och blött). Det måste ju vara nå pms eller något som gör att jag mår såhär eller?
 
Det är många tankar som snurrar i mitt huvud just nu. Jag sover väldigt oroligt om nätterna, därav humöret kanske? Jag kan egentligen inte riktigt sätta ord på det jag känner men det är väl i vanlig ordning tankar och funderingar kring framtiden. 
 
Just nu känner jag mig väldigt förvirrad. Vad andra vill, vad jag vill.
 
Mitt uppdrag på nuvarande arbetsplats har idag pågått i 4 månader. Enligt kontrakt är det alltså endast 2 månader kvar. Jag trivs jättebra här, jag skulle gärna stanna om jag fick möjligheten men jag känner att jag inte kan göra det som konsult. Jag förlorar jättemycket pengar vissa månder på att arbeta som konsult via Academic work och att pendla. Ekonomin är såklart något som bekymrar mig. I maj kommer jag få ut knappt 19 000 kr, det har jag inte fått sedan jag började jobba 2013 och då hade jag inte samma utgifter som nu. Dessutom måste jag varje månad "offra" pengar som jag kunnat spara undan för att jag älskar att jobba, att jag hellre pendlar än sitter arbetslös.
 
Känslan efter vårt HR veckomöte igår är att även om jag får stanna nu så inom snar framtid kanske den tjänsten måste göras om och delas ut ändå. Vill jag utsätta mig för att få gå pga arbetsbrist en gång till? Högsta HR direktören sitter nämligen och ser över både antal personer och arbetsområden för HR i hela koncernen. Det är jättekul att det läggs tid på att utveckla HR. Men jag vet inte om jag upplever samma positivt prat om min position längre. Nästan mer att vi är för många på HR i Sverige.
 
Igår kom även frågan om semesterplaneringen upp. Jag kan omöjligt svara på det. Jag vet ju inte vad som händer efter sista april. Dessutom kommer jag inte att ha råd att ta semester om jag fortfarande jobbar som konsult. Det är oklart hur många semesterdagar jag tjänat in, 5 eller 10. I vilket fall så kan jag inte ta ut mer semester än det eftersom resten skulle bli obetald semester = löneavdrag.
 
Okej, jag ska sluta gnälla. Det finns de som har det mycket sämre än vad jag har. Som tjänar mindre, med mindre förmåner. Jag har aldrig klagat på min inkomst förr, den har varit ok tills jag blev anställd som konsult med timlön och den varierar varje månad beroende på antalet arbetsdagar. Jag var öppen från början att jag inte kunde tjäna under en viss summa för att kunna pendla, det är mer under den summan än över. Kanske känner jag mig lite lurad, även om jag visste att det är långt ifrån lika bra förmåner att vara konsult som att vara anställd. Älskar man att jobba så gör man. Det suger.
 
Kanske borde jag acceptera nytt uppdrag eller rakt av söka ett fast jobb nu. Kan ta 2 månader innan man får natt. Jaja, den som lever får se. Kommer leva på tight budget i 2 mån för att väga upp ev skitlön i maj. Hoppas humören löser sig.